Wednesday, 13 Nov 2019

KĽÚČ OD MARTINA MARCEL MAŤOVČÍK

Dnes je moderné byť filantropom. Najprv zarobiť obrovské peniaze, potom ich míňať na dobročinné účely. No nie každému sa byť aktívnym a pomáhať podarí práve takýmto spôsobom, veď nie každý zarobí milióny. Niekto má „len“ talent, a jeho realizovaním by chcel prispieť ku krajšiemu okoliu. Len nevie ako. A aj o tom je tento príspevok. Predstavujeme vám Kľúč od Martina, ktorý chce pomôcť ľuďom, aby svoje talenty ukázali ako kľúč od lepšieho mesta. Aby práve svojimi talentami, ako kľúčovou zbraňou, boli tiež jedni z tých, čo nájdu Kľúč od Martina.

 

Firemná filantropia
Angažovanosť je veľmi dôležitá a spomína sa pomerne často. Firmy sú angažované prostredníctvom firemnej filantropie, na ktorú sa v ostatnom období aj na Slovensku kladie čoraz väčší dôraz. Ide o súčasť spoločenskej zodpovednosti firiem, ktorá sa označuje aj skratkou CSR (z anglického Corporate Social Responsibility). Firmy sa snažia splatiť akýsi nepísaný dlh voči regiónom, v ktorých pôsobia, a tak sa – popri plnení svojich hospodárskych cieľov a zamestnanosti – snažia podporiť región: skupiny v rôznych oblastiach pôsobenia či jednotlivcov. Firmy sa prostredníctvom filantropie usilujú rozvíjať občiansku spoločnosť, slúžia spektru verejnoprávnych účelov, napr. ochrane životného prostredia, ochrane a podpore zdravia a vzdelávania až po rozvoj a podporu vedy či kultúry.

Otrepaná pesnička
Dnešná už otrepaná pesnička znie: Čo je za mojím plotom, to ma nezaujíma. A takto sa často argumentuje opodstatnenosť nezáujmu ľudí o dianie vo veciach verejných. No máme skvelé správy. Aj vďaka iniciatíve KĽÚČ OD MARTINA sa to začína meniť. Aspoň v metropole Turca. K našim výzvam na pomoc talentom, mladým ľuďom, okoliu, sa začínajú pridávať podnikatelia, ktorí namiesto inzercie vytvoria živú reklamu, prostredníctvom podujatia podporovaného iniciatívou KĽÚČ OD MARTINA.

Nie len po svoj plot
Doteraz sme poznali len systém, že urobím len to, čo je po môj plot. A viacej ma nezaujíma. Ale toto sa musí zmeniť a prispieť k tomu chce KĽÚČ OD MARTINA. A tak, keď sa niečo deje za mojim oknom, môžem sa pričiniť o zlepšenie, nielen „žhaviť“ telefón a volať na rôzne miesta s naliehavou „prosbou“: urobte to!
KĽÚČ OD MARTINA chce vytvoriť pôdu na to, aby kreatívni a aktívni ľudia mohli prísť s nejakým riešením, a tak pomôcť zlepšovať okolie. Vytvoríme pôdu, posnažíme sa zohnať materiál prípadne peniaze na realizáciu dobrého nápadu, ktorý bude prospešný pre všetkých.

 

KĽÚČ OD MARTINA chce vytvoriť pôdu na to, aby kreatívni a aktívni ľudia mohli prísť s nejakým riešením, a tak pomôcť zlepšovať okolie.

 

Zapojme sa všetci
Pozývame všetkých. Talentovaných. Kreatívcov. Ale aj ľudí, čo vedia robiť fyzicky. V neposlednom rade aj podnikateľov, ktorí pomôžu k realizácii dobrých diel – napríklad svojimi tovarmi, alebo službami, ktoré produkujú.
A následne uvidíme, že môžeme vyrobiť mnoho dobra, prostredníctvom malých projektov, v ktorých sa budú cítiť užitoční všetci: bežní ľudia, ale aj podnikatelia. Veď tu žijeme a chceme, aby prostredie, v ktorom žijeme, bolo aj pekné. Komunita ľudí, ktorí napríklad niekedy hrabávali seno, počas brigád pri panelákoch, vidia, že toto sa už medzi ľuďmi vytratilo. KĽÚČ OD MARTINA chce vytvoriť podnebie na to, aby sa to vrátilo. Aby sa ľudia stretávali, povedali si, čo potrebujú a spoločnými silami zrealizovali. Lebo pozitívnym príkladom môžeme meniť celé mesto aj ako inštitúciu.

Ošarpané lavičky
Pred mnohými činžiakmi sú napríklad ošarpané lavičky. A KĽÚČ OD MARTINA hovorí: dajte nám farby, my si to vieme urobiť sami, kým sme zdraví. Aj vyrobiť samotné nové lavičky. Dajte nám kus železa, latky, skrutky a farby – a vieme si celé lavičky vyrobiť aj sami. Pri tomto konkrétnom projekte napríklad potrebujeme firmy, ktoré vyrábajú či predávajú farby, predávajú latky, skrutky či náradie. A veríme, že firmy sa radi zviditelnia prispením k myšlienke, ktorá je jednou z cieľov iniciatívy KĽÚČ OD MARTINA.

Cez okno
Chceme takto navodiť v ľuďoch aj dobrý pocit, že niečo urobili pre svoje okolie. Spoločnosť je dnes síce v letargickej fáze svojho vývoja, keď si pragmaticky hovorí, že platí dane, tak nech nám to urobí ten, komu tie dane platíme… „Cez okno budeme pykať,“ spieva sa v piesni Jara Filipa. A tak tí, čo sa len nečinne prizerajú cez okno, čo sa deje a nedeje, sú dnes pozvaní zíjsť dole na ulicu. Pridajte sa k nám a prispejme pozitívnou náladou a fyzickou aktivitou aj k nášmu lepšiemu zdraviu, veď nielen lekári hovoria, že pohyb a dobrá nálada pozitívne prospievajú k tomu, čo nám je jedno z najdrahších. Skúsme byť pozitívni. Aj k tomuto chceme ľudí našimi aktivitami povzbudzovať. Mnoho dobra sa už deje, napríklad jarné očisty po celom Martine. KĽÚČ OD MARTINA chce prispieť aj tejto akcii. Nielen fyzickou prácou. Preto vyzývame firmy, ktoré vyrábajú kliešte na zber odpadu, aby nám nejaké darovali. Aby si brigádnici mohli priestriedať kliešte a nechali oddýchnuť svojim krížom.

Každý má talent
Všetci sme do vienka dostali nejaký talent. Niekto vie maľovať, niekto tvoriť, niekto je zručný fyzicky… Využime naše talenty v prospech okolia! A tak pomenujme veci, ktoré chýbajú a doplňme ich tým, čo vieme urobiť. Pomáhajme ľuďom otvárať si oči nielen pre zlé veci, keď sa niečo niekde stane, ale zamyslime sa z toho okna a pozrime sa, čo vieme aj my urobiť.
KĽÚČ OD MARTINA napríklad osloví firmy, ktoré predávajú kosačky. Firma nám daruje kosačky a my zorganizujeme brigády na kosenie trávnikov, kde aj sami pomôžeme a uvítame každú pomocnú silu. Nemusíme potom hneď volať na mesto, že prečo to nie je vykosené. Každé sídlisko môže mať dve-tri kosačky, ktoré si budú obyvatelia jednotlivých ulíc požičiavať. Myslíme si, že firmy sa radi zapoja, aby sa aktívne zviditeľnili.

 

Využime naše talenty v prospech okolia! A tak pomenujme veci, ktoré chýbajú a doplňme ich tým, čo vieme urobiť.

 

Vytiahnuť sponzorov z letákov
Mnohí vieme, že letákové reklamy dnes už neoslovujú široké spektrum ľudí. Väčšina ich hádže zo schránky rovno do koša. Forma aktívnej reklamy, na ktorú firmy pozývame, tak pomôže aj im, pretože spropagujú svoje služby a tovary lacnejšie a vysoko efektívne. Či to budú farby, ktoré nám daruje firma predávajúca tieto materiály, alebo výrobca kosačiek, ktorý daruje kosačky. Možností je mnoho. Či to budú kliešte na kríky, alebo kovovýroba, ktorá pomôže opraviť rozbitý stojan pred činžiakom. Tak firma možno povie toto: my vám ho vyrobíme, ale aspoň si ho namontujte. Dajme sponzorom rôznych inzertných novín možnosť urobiť niečo dobré. Jedným z cieľom iniciatívy KĽÚČ OD MARTINA je vytiahnuť sponzorov z papierových reklám. Vytiahnuť ich a spolu s nimi urobiť niečo pozitívne pre naše okolie, alebo podporiť nejakých aktivistov. Nech sa s tým chvália nie papierovou formou, ale fyzicky. Niet nad reklamu v podobe vykonaného dobra, ktoré dennodenne vidia okoloidúci.

Prevráťme negativizmus
Pozrime sa zo svojho okna, nazrime, kam až dovidíme. Môže to byť aj z okna autobusu. Pozerajme sa z autobusov, nedávajme len podnety – prevráťme sa z negativizmu na pozitivizmus. Chceme vytvoriť stav, keď nebudeme len dávať podnety a nadávať, ale sami si vysúkame rukávy a pomôžeme. Musíme začať sami od seba. A to postupne. Vieme, že ide o dlhodobý proces. Učme to aj mladých. Súčasťou by mal byť aj prienik do škôl: zapojenie mladých, aby z ich strany nebola len revolta, že všetko je zlé. Poďme ich motivovať, aby aj oni vytvorili nejaké projekty, zabavili sa pri tom, mnoho vecí sa naučili, podporovali rast svojich talentov a, v neposlednom rade, tak prispeli k lepšiemu stavu vecí.

Buďme viditeľní
Nehanbime sa za to, že chceme niečo robiť. Napríklad si namaľujme lavičky. Všetky naše zrealizované diela chceme označiť logom KĽÚČ OD MARTINA. Aby toto logo slúžilo ako pozvánka pre ďalšiu službu, ďalšie dobré projekty, ďalšie skrášľovanie. Nech je dielo mementom pre nás všetkých: aby ste každý, kto ste sa pričinili, pri každodennej prechádzke okolo daného miesta, boli hrdí, že aj vy ste sa podieľali na dobrom diele. Zapojili ste sa do niečoho, čo tu doteraz nebolo. Chceme takto zapojiť aj podnikateľov, aj oni potrebujú nový impulz, novú radosť zo svojej činnosti, ktorá nemôže byť len o naháňaní peňazí, ale aj o vyššie spomenutej dobročinnosti, ktorá je dnes súčasťou firemných kultúr. Dajme posolstvo aj iným mestám. Odkaz, že v Martine ešte žijú ľudia, ktorým na tomto meste záleží. Budeme spoločne hrdí na naše talenty. Talenty bežných ľudí, a podnikateľov, ktorí vytvárajú alebo predávajú zaujímavé, kvalitné a pre našu činnosť dôležité produkty. Našou činnosťou spoločne podporíme rast talentov, spolupatričnosti a dlhodobou snahou pomôžeme skultúrniť naše prostredie. Už vopred ďakujeme všetkým, ktorí sa zapoja.

 

Našou činnosťou spoločne podporíme rast talentov, spolupatričnosti a dlhodobou snahou pomôžeme skultúrniť naše prostredie. Už vopred ďakujeme všetkým, ktorí sa zapoja.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *